БЛІЦВІДГУК: "Tenet", "I'm Thinking of Ending Things", "Толока"

 "Тенет" 

Крістофер Нолан вирішив не чекати, коли йому до рук потрапить Джеймс Бонд, і зняв свій «фільм про агента 007». Тільки замість смокінгів, звабливих жінок і гламуру він приправив його тим, що йому здається сексуальним – віблі-воблі таймі-ваймі стафом. Так, Нолан зняв свій квінтесенційний фільм і в нього вийшла суміш Бондіани з "Доктором Хто". Те, чи вдасться глядачу отримати задоволення від цього нагромадження псевдонаукової маячні під назвою "Тенет", залежить від готовності без зайвих питань заскочити на потяг, яким керує Нолан. 

Здається очевидним, що Крістофер вигадав цікаву ідею і не надто довго мізкував над рештою елементів фільму. Унаслідок цього ми отримали не надто продуманий сюжет, а замість персонажів – архетипи: незламний герой, вірний напарник і за сумісництвом комік реліф, дівиця в біді, лиходій, який хоче знищити весь світ. But frankly, my dears, I don't give a damn. Можливо, справа в тому, що цього разу я була на одній хвилі з Ноланом і "прикольність" ідеї переважила всі недоліки, можливо, для мене це не такі вже й недоліки, зрештою, мене ніколи не бентежили персонажі без передісторії, розвитку та "глибокого внутрішнього світу за обгорткою", а своєрідна прагматичність сценарію навпаки є перевагою: ні в діях, ні в словах героїв немає нічого зайвого, все відбувається динамічно чи навіть влучніше буде сказати ритмічно, як у вміло схореографованому танку́. От і виходить, що єдиною моєю претензією є комічність, яка подеколи аж надто кидалася у вічі (це стосується частини інверсованих екшн-сцен, але найбільше – героїні Елізабет Дебікі. "Мій син!"). А втім, це зовсім крихітна ложечка дьогтю в бочці меду, бо з кінозали я вийшла задоволеною на всі сто. Нолан дав мені те, чого я дуже потребувала (після місяців тортур онлайн-фестивалями) – видовищне й захопливе КІНО. 

4+


 "Я думаю покінчити з усім" 

Новий фільм Чарлі Кауфмана схожий на головоломку, яку не обов'язково складати до кінця, позаяк сам процес розгадування вже вартий витраченого на нього часу. Це песимістичний фільм про старість і смерть, про самотність аутсайдерів і нереалізовані бажання та мрії. Це фільм про суїцид. Звичайно, ця екзистенціальна мішанина приправлена філософсько-інтелектуальними вивертами та посиланнями, далеко не всі з яких мені вдалося розпізнати. Наприклад, як з'ясувалося з одного відгуку, монолог головної героїні про фільм "Жінка під впливом" Кассаветіса – дослівне(?) цитування контроверсійної рецензії відомої кінокритикині Полін Каель. Також важливу роль у стрічці відіграє мюзикл "Оклахома". 

У своїй версії історії Кауфман відкидає горор, присутній у романі-першоджерелі (я його не читала, але після перегляду фільму ознайомилася зі стислим описом сюжету). Натомість він розв'язує третій акт менш буквально (можливо, аж занадто, зважаючи на те, що не всім вдалося його зрозуміти), метафоричніше. І хоча мені, напевно, більше хотілося би побачити на екрані книжковий фінал (люблю, коли мене шокують, нічого не можу з цим вдіяти), але я розумію рішення Кауфмана. По-перше, це в його стилі. По-друге, його химерна кінцівка надовго залишається у мізках, бентежить і змушує повертатися до фільму знов і знов.

Окремо варто згадати акторську гру, яка у фільмі просто блискуча!

4


 "Толока" 

Духовний спадкоємець (або логічне продовження) української (кіно)класики (така собі суміш "Звенигори" та "Пропалої грамоти"), але не скутий цензурою і актуалізований. У міру гнітючий, у міру підбадьорливий, ліричний, але водночас веселий (проте нагадую, що маю невибагливе почуття гумору, тому вважаю жарт про дванадцятьох братів Капранових, наприклад, дуже вдалим). Звичайно, є до чого присікатися, але зважаючи на амбітність задуму й на те, наскільки легко це все могло розвалитися на шматки, критикувати не хочеться. 

4-


Ще ходила на "Забутих", але писати про них чомусь не хочеться. Можу тільки сказати, що сподобалося більше, ніж я очікувала (принаймні на тлі попередньої роботи режисерки), а хлопчина зі "Сторожової застави" (яку я так і не подивилася) за три роки виріс у доволі фактурного парубка.

Коментарі

Популярні публікації