Найцікавіші фільми 72-го Каннського кінофестивалю: Частина 2
Кількість фільмів, які мені нестерпно хочеться подивитися росте в геометричній прогресії, незабаром напруга, як це буває щороку, дійде до критичної точки і я відчуватиму, ніби ось-ось вибухну. Being a crazy cinephile is fun!)) Ото тільки на ОМКФ уся надія...
Менше з тим. Переходимо до справи)
"Паразит"
Алехандро Ґонсалес Інньяріту запевняє, що рішення віддати "Золоту пальмову гілку" соціальній сатирі від Пона Джун Хо було одностайним, і я йому вірю, зважаючи на абсолютну єдність усіх, кому пощастило побачити фільм "Паразит". Однак мені чомусь здається, що один член журі отримав особливе задоволення від стрічки – Йорґос Лантімос. Принаймні мені усе, що я досі бачила, нагадало фільми саме цього грека ("Паразит" очевидно менш мізантропічний і веселіший).
So delighted by the choice of PARASITE I'm retroactively deciding that THE REVENANT was very good.— Jessica Kiang (@jessicakiang) 25 травня 2019 р.
PARASITE is like SHOPLIFTERS on pricey Korean bath salts, and that's a wonderful thing: so cumulatively tense, funny and terrifying, it's almost unfair when it becomes utterly heartbreaking in the final stretch. Bong d'Or, please. #Cannes2019— Justin Chang (@JustinCChang) 22 травня 2019 р.
just got out of PARASITE and i feel like— karen han (@karenyhan) 21 травня 2019 р.
1. my body is on fire
2. i could sprint a marathon
3. i’m dead#bonghive
"Одного разу... в Голлівуді"
Тим часом новий фільм Квентіна Тарантіно пройшов неочікувано тихо й навіть майже непомітно. (Якщо не рахувати спроби штучно роздмухати скандал, який доволі швидко здувся). Не те щоб це був поганий знак, "Одного разу... в Голлівуді" ні за що особливо не критикували, навіть навпаки більшість зійшлась на думці, що це найзріліший фільм режисера, сентиментальне зізнання в любові до Голлівуду й часів, які давно пройшли. Скидається на те, що це буде найменш контроверсійний фільм Тарантіно.
Once Upon A Time in Hollywood is the sweetest and most nostalgic film of Quentin Tarantino's career. A love letter to a time gone by and a literal fairy tale. DiCaprio and Pitt are fantastic. Tons of great actors kill it in small roles. #Cannes2019— Gregory Ellwood - Cannes - Playlist 🎬 (@TheGregoryE) 21 травня 2019 р.
ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD: Quentin Tarantino finally made a film about "real people," in every sense of the phrase. liked it as a wounded portrait of middle-age reflected against the end of the movies' *golden* age (Leo/Pitt are obv great). but it's SO scattered & SO stolid.— david ehrlich (@davidehrlich) 21 травня 2019 р.
Tarantino’s gorgeous Once Upon a Time in Hollywood lovingly recreates a showbiz period that is long past, of cowboys, manly men and crazy hippies. DiCaprio and Pitt are funny and brilliant, as is Margot Robbie as sweet Sharon Tate. It’s an elegy. #Cannes19 pic.twitter.com/Ml7GmyUqMM— Anne Thompson (@akstanwyck) 21 травня 2019 р.
"Додому"
Не лишилася осторонь фестивалю і Україна. На Лазуровий берег свій дебютний фільм привіз кримськотатарський режисер Наріман Алієв. Стрічку "Evge" показали в рамках другої за важливістю програми кінофестивалю – "Особливий погляд".
Ось, що про фільм пише Дарія Бадьйор:
- Фільм Алієва про подорож батька і молодшого сина на півострів для того, щоб поховати старшого, працює на кількох рівнях: як історія про ініціацію героя; як культурологічний коментар про те, що таке Крим для киримли і чому вони так за нього тримаються (іншими словами: “чому вони звідти не їдуть?”); і, врешті-решт, як дуже влучне нагадування про те, що в Україні зараз відбувається (не навколопрезидентські розбірки, а війна і окупація частини території).
- “Додому” – переконливий, щирий, але не без огріхів, дебют. Ахтем Сеітаблаєв дає свою найкращу (і, певне, найважливішу) екранну роль – Мустафи, авторитарного батька, який за будь-яку ціну повернеться додому і поверне туди своїх синів, для яких будував вистражданий поколіннями будинок. Ремзі Білялов в ролі роздратованого батьковою психопатичною наполегливостю Аліма проводить свого героя до стану, коли повернення до коренів стає важливішим за світло знання. Буквально: символ нового, некримського, життя, летить геть, коли треба обирати між умовним столичним “прогресом” і кримською, батьковою “архаїкою”.
У рецензії від "ScreenDaily" Алієва порівняли з Нурі Більге Джейланом! І хоча я не люблю фільми останнього, такі слова не можуть не радувати. Ще приємніше читати таке:
- One of the most impressive aspects of Homeward is the cinematography of Anton Fursa who picks out faces bathed in striking sunlight or captures painterly compositions of timeless rural landscapes. The lingering visions of a setting sun on the distant horizon, a misty morning, vast empty fields and quiet flowing rivers underline the natural beauty of the region and the calm that is found such a short distance from conflict. Fursa’s work really underlines the importance of homeland to Mustafa.
Є навіть такі відгуки!
Nariman Aliev’s Homeward might be the best thing I’ve seen here in Cannes. An insanely powerful film about the Ukrainian/Russian/Crimean conflict. #cannes2019— Zac (@ZacharyNtim) 22 травня 2019 р.
"Віварій"
Науково-фантастичний трилер з Імоджен Путс і Джессі Айзенбергом у головних ролях? Загорніть, беру!REVIEW: Taking existential cues from Black Mirror and its spiritual predecessor The Twilight Zone, Lorcan Finnegan delivers a bracingly original, thought-provoking sci-fi thriller | #FirstpostAtCannes | @Festival_Canneshttps://t.co/dS7axR7O8z— Firstpost (@firstpost) 26 травня 2019 р.
Vivarium - Another Black Mirror/Twilight Zone sci-fi concept about a couple who suddenly end up stuck in this eerie neighborhood of perfect homes. They try everything but they're the only ones there until a box shows up. I loved it. My kind of twisted, minimal sci-fi. #Cannes2019— Alex Billington @ Cannes (@firstshowing) 18 травня 2019 р.
An unconventional, often sinister portrait of marriage from Ireland’s Lorcan Finnegan - 'Vivarium' @Festival_Cannes #Cannes2019 Review https://t.co/q9pgdG6w6d pic.twitter.com/1A97GbyOxo— Screen International (@Screendaily) 18 травня 2019 р.
"Маленький Джо"
Ще один науково-фантастичний фільм, який уже справді порівнюють з Лантімосом. Стрічка отримала змішані відгуки; бачила, що його ставлять як на високі, так і останні місця в особистих рейтингах. Та й взагалі видно, що це кіно на любителя.
LITTLE JOE: Haneke’s LITTLE SHOP OF HORRORS. This is why I come to Cannes, for out-of-the-blue bolts of brilliance like this. Mint lab coats, high-frequency nightmare score, slow zooms, wry aestheticized horror — so much to love here— Charles Bramesco (@intothecrevasse) 17 травня 2019 р.
LITTLE JOE: Jessica Hausner is a brilliant director but I *really* struggled with how this arthouse riff on Invasion of the Body Snatchers (or The Happening) conflates anti-depressants with an alien invasion.— david ehrlich (@davidehrlich) 17 травня 2019 р.
My #Cannes2019 review: https://t.co/UwvF1uJjCO pic.twitter.com/Et0VVvIzNj
"Мектуб, моя любов: Інтермеццо"
The Kechiche butt movie made me hate butts, proving that a new cinematic experience is always possible.— Stephanie Zacharek (@szacharek) 24 травня 2019 р.
‘Mektoub, My Love: Intermezzo’: Abdellatif Kechiche’s Torturous, Four-Hour Sequel Is the Butt of the Joke [Cannes Review] https://t.co/yQSNDJncxF pic.twitter.com/3GS2REfFgb— The Playlist 🎬 (@ThePlaylist) 25 травня 2019 р.
at one point there’s a 10-minute shot of a butt.— david ehrlich (@davidehrlich) 23 травня 2019 р.
and then it cuts away to someone doing something else for a second.
and then it cuts back for another 10-minute shot of the same butt.
- The “good news” is that you don’t need to have seen “Canto Uno” to understand the second chapter of Kechiche’s trilogy. This isn’t “The Two Towers,” it’s a nearly four-hour movie about butts, and butts don’t require context — only legs.
- Kechiche argues that becoming the Béla Tarr of butt shots helps him “to get across this feeling of a soul that exists,” and while that’s just about the most delusional thing anyone has ever said in a public forum, there’s some evident truth to the idea that bodies are more expressive vessels of desire than words can ever be.
- It might be the Stockholm Syndrome talking — the zen calm that comes over you when you realize that you’re going to be stuck in this club for the rest of the movie and possibly also the rest of your life — but when Chekhov’s cunnilingus is finally resolved in the film’s last hour and Ophélie scrapes her crotch over a man’s face with the violent purpose of someone trying to remove a stain, it doesn’t just feel like the director is getting his rocks off. On the contrary, it seems as though Kechiche is remembering his most effective trick from “Blue Is the Warmest Color,” and once again finding a visceral way to express sex as a soul-cleansing experience of some kind. In an age of rampant online pornography, that’s almost an impressive feat
Коментарі
Дописати коментар